Innowacyjność programu Tablit przejawia się w następujących elementach:

  • wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w postaci platformy e-learningowej oraz wykorzystanie tablic interaktywnych i/lub tabletów,
  • interdysycplinarność procesu nauczania/wychowania poprzez integrację edukacji przedszkolnej z nauką języka angielskiego,
  • stworzenie programu nauczania dla przedmiotu, dla którego nie ustalono podstawy programowej (język angielski w wychowaniu przedszkolnym).

Program zostanie tak skonstruowany, aby zagadnienia i zjawiska społeczno-przyrodnicze stanowiły kontekst wszelkiej działalności dzieci w przedszkolu. Jednocześnie program będzie zgodny z aktualną podstawą programową wychowania przedszkolnego, choć treści z zakresu edukacji przyrodniczej zostałyby znacząco poszerzone.

Metoda projektów

Program obejmować będzie 9 rozbudowanych projektów, zróżnicowanych dla trzech grup wiekowych (3, 4 i 5latki). Każdy z nich realizowany byłby przez 4 tygodnie. Przykładowym projektem jest projekt „Woda”. W ramach tego projektu, w pierwszym tygodniu dzieci dzielić będą się swoimi doświadczeniami i pogłębiać temat wody poprzez zabawy (z wodą) i wykonywanie doświadczeń (np. obserwację rozsadzenia butelki wody po zamrożeniu jej w lodówce, sprawdzanie co tonie, a co pływa). Przy okazji, dzięki wykorzystaniu tablicy interaktywnej, będą mogły odwiedzać platformę e-learningową, na której zapoznają się (w formie gry i zabawy) ze słownictwem angielskim dotyczącym tematu. Słownictwo przedstawione będzie w postaci grafik symbolizujących przedmioty (np. butelka). Po kliknięciu palcem na obrazek, platforma odtworzy nagranie wymowy słowa w języku polskim i angielskim.

W drugim tygodniu, temat wody zostanie połączony i rozbudowany o zjawiska pogodowe (które stanowią znaczący obszar tematyczny podstawy programowej wychowania przedszkolnego). Pomimo, że zjawiska te są przez dzieci obserwowane na co dzień, ze względu na ich zmienność, często zachodzą sytuacje, w których dzieci nie mogą w danej chwili obserwować pogody, która jest omawiana podczas zajęć. W tym celu wykorzystane zostaną animacje komputerowe wykonane w technologii HTML5 odtwarzane na specjalnie przygotowanej platformie e-learningowej. Animacje te stanowić mają punkt wyjścia do rozmowy dzieci z nauczycielem na temat zjawisk pogodowych niemożliwych do bezpośredniej obserwacji. Poszczególne elementy animacji będą interaktywne, a więc pozwolą na przesuwanie i klikanie palcem, co zapewni aktywne uczestnictwo dzieci w zajęciach. Praca nad animacjami podczas zajęć przedszkolnych stanowić będzie tzw. CASUM (ConversationsAbout Science Using Media – Rozmowy o przyrodzie z wykorzystaniem multimediów), a więc system pracy stworzony w USA i wykorzystywany z powodzeniem w projekcie E-nauczyciel przyrody, który jest obecnie realizowany w ramach działania 3.3.4 EFS PO KL na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Obecnie w Polsce CASUM stosowany jest podczas zajęć z uczniami szkół podstawowych i gimnazjów w ramach w/w projektu, podczas gdy badania amerykańskie wskazują, iż system ten doskonale sprawdza się również u dzieci młodszych.

W trzecim tygodniu, dzieci będą nadal zgłębiać tajemnice wody (poszukując odpowiedzi na postawione w początkowej fazie projektu pytania), a jednocześnie będą utrwalać zdobyte już informacje za pomocą tutoriala, a więc filmu animowanego, w którym narrator będzie opowiadać o wodzie i pogodzie, bazując na animacjach i czynnościach wykonywanych w trakcie wcześniejszych tygodni. Podobnie jak w przypadku CASUM, tutoriale wykorzystywane są w projekcie E-nauczyciel przyrody i, zgodnie z dotychczas przeprowadzoną ewaluacją, cieszą się dużą sympatią ze strony uczniów. Tutoriale stworzone na potrzeby Tablita podzielone będą na etapy, które pozwolą nauczycielowi na wprowadzanie zabaw i gier związanych z tematyką projektu.

W ostatnim tygodniu każdego z dziewięciu projektów wszystkie dzieci w przedszkolu będą, wspólnie z nauczycielami, przygotowywać się do momentu kulminacyjnego projektu, czyli zaprezentowania (np. rodzicom, uczniom szkoły podstawowej, seniorom itp.) tego czego nauczyły się w czasie projektu (w przypadku projektu „Woda” może to być np. Festiwal Wody, podczas którego najmłodsze dzieci wykonają Księgę Wodnych Tajemnic, starsze – przygotują przedstawienie dotyczące oszczędzania wody, a najstarsze nagrają program telewizyjny bądź radiowy z prognozą pogody).  

Program zostanie zbudowany spiralnie, a więc materiały dla dzieci starszych rozszerzą wiedzę i doświadczenia zdobyte na poziomach wcześniejszych. Jest to silnie umotywowane pedagogicznie, a także pozwala na redukcję kosztów, gdyż materiały dla 4- i 5-latków wykorzystają zasoby wypracowane dla poziomów wcześniejszych. Powstała redukcja szacowana jest na 50% kosztów stworzenia materiałów i scenariuszy.

Technika Questioning the Author

Wszystkie formy aktywności i omawianie zjawisk w ramach programu prowadzone będą przy pomocy techniki modelowania dialogów w klasie Questioning the Author (QtA). W QtA nauczyciel stosując aktywne słuchanie (słowa wyrażające zainteresowanie, parafrazy wypowiedzi uczniów), stawianie pytań otwartych oraz ich parafrazowanie, zachęca dzieci do dyskusji nad postawionym problemem, a także aktywizuje ich do formułowania i wyrażania swoich opinii na temat zjawisk przyrodniczych. W konsekwencji wymiany pomysłów i poglądów, uczniowie dochodzą do poprawnych naukowo wyjaśnień. Pomimo, że metoda ta z powodzeniem wykorzystywana jest w USA na różnych poziomach edukacji, w Polsce nie powstały dotychczas poświęcone jej opracowania. Wyjątek stanowi projekt E-nauczyciel przyrody, który jako pierwszy w Polsce wykorzystuje metodę QtA w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych podczas zajęć dodatkowych. Innowacyjne wdrożenie metody QtA w wychowaniu przedszkolnym pozwoli na uzupełnienie dotychczas podjętych działań również o wdrożenie i monitoring techniki w wychowaniu przedszkolnym i stanowi logiczną kontynuację rozwoju i upowszechniania tej metody w naszym kraju.

Platforma e-learningowa

Dodatkowym elementem programu byłoby wykorzystanie platformy e-learningowej przystosowanej do wykorzystania na tablicach interaktywnych i tabletach. Dzięki dostosowaniu do tabletów, dzieci po powrocie z przedszkola miałyby możliwość utrwalenia wiadomości przy pomocy narzędzia, które staje się coraz powszechniejsze w wielu domach. Z tego też względu, w przypadku upowszechnienia się w przyszłości wykorzystywania tabletów w pracy z dziećmi oraz uczniami, istnieje możliwość całkowitego zastąpienia tablicy interaktywnej przez indywidualne tablety dla każdego z nich. Należy zaznaczyć, iż materiały będą mogły też w pełni zostać wykorzystane w znacznie bardziej powszechnym środowisku komputerów osobistych (PC), gdyż dzięki zastosowaniu środowiska platformy e-learningowej i zastosowaniu technologii HTML5, nie będą uzależnione od oprogramowania, a więc możliwe będzie uruchamianie ichwe wszystkich najpopularniejszych środowiskach: Microsoft Windows, Mac OS, Linux, Android i iOS.

Podsumowanie

Podsumowując, najmocniejszymi punktami programu Tablit są:

  • interdyscyplinarność;
  • integracja nauczania standardowego z nauczaniem języka angielskiego;
  • stworzenie ram dla nauczania języka angielskiego w wychowaniu przedszkolnym;
  • wykorzystanie platformy e-learningowej działającej wróżnych środowiskach – od PC po tablety;
  • wykorzystanie innowacyjnego układu zajęć (CASUM i tutorial);
  • wykorzystanie metody modelowania dialogów QtA;
  • długofalowa przydatność programu uwzględniająca najnowsze trendy w edukacji i informatyzacji, wpisująca się w strategie rządowe na najbliższe lata (np. Cyfrowa Szkoła).